3SIXTY5 warm-weer tips

DROOG NIET UIT!
Met deze warme dagen voor de boeg, hier even wat adviezen vanuit ons. Vocht tekort kan vervelend zijn en gaat sneller dan je denkt. Hoofdpijn, slechte focus, verminderde (sport)prestaties en langzamer herstel zijn bekende gevolgen van vochttekort. Hier onze tips…

Met warme dagen zoals deze weten we allemaal dat meer water drinken noodzakelijk is omdat het lichaam meer vocht verliest door transpiratie. Dat klinkt logisch maar wordt door veel mensen alsnog niet gedaan. Meer water drinken is dus de eerste stap. Zeker als je ook nog gaat sporten dit weekend.

Maar wist je ook dat:

– Je tijdens transpireren ook meer mineralen verliest zoals sodium (zout), kalium en magnesium? Het nemen van extra magnesium is dus aan te raden deze dagen. Neem het voor het slapen, magnesium kan er ook voor zorgen dat je dieper slaapt en op die manier beter herstelt. Magnesium zit vooral in noten, avocado, groene bladgroenten en donkere chocolade (hoera!).

– Door alcohol drogen je lichaamscellen ook sneller uit en presteer je dus ook minder goed. Er schuilt ook een gevaar in alcoholische dranken drinken als je dorst hebt. Als je dorst hebt, kan je beter water drinken. Zit je op het terras, strand of in je tuin: drink eerst een groot glas water en daarna pas een wijntje, biertje of skinny bitch 😉

– Je huid sneller verouderd omdat het meer en sterker uv licht vangt en omega-3 visolie deze schade kan verminderen? Eet vette vis en vergeet dus ook niet wat extra capsules omega-3 krill te nemen de komende dagen.

Overigens is omega-3 is geen vervanger voor zonnebrand. Als je geïnteresseerd bent in een mooiere huid die minder snel ouder wordt is het sowieso verstandig om elke dag omega-3 te slikken.

– Veel drinken betekent minimaal 2,0 – 2,5 liter per dag en dat dit zo’n 10 glazen zijn? Als je duursporten gaat doen tijdens warm weer is het wellicht ook verstandig om een isotone sportdrank te drinken, naast wat suikers zitten hier ook mineralen in die je verliest.

– Het lichaam vocht beter opneemt als je regelmatig een slokje neemt ipv ineens een heel glas?

– Je eetlust vermindert tijdens het warme weer? En dat dit mede komt doordat je lichaam minder hoeft te verwarmen ten opzichte van de winter. Je calorie behoefte daalt dus iets in de zomer. Hoera!

Geniet van het mooie weer!