Breaking! Waarom vrouwen afvallen als ze vetter eten

U wilt afvallen en strakker in uw vel komen te zitten? En u bent vrouw? Dan hebben we goed nieuws! Toegegeven, deze titel is een beetje dik (woordspeling!) aangezet om je verder te laten lezen. Maar het is wel waar dat vrouwen meer vet kunnen eten als ze willen afvallen of strakker willen worden. Lees verder:

Vet
In de jaren 80 heerste er een algehele klopjacht op vet. Vet zou aan de basis staan van onder andere overgewicht, hartaanvallen en andere cardiovasculaire aandoeningen. Vet werd daarmee bestempeld als gevaarlijk en slecht. De vetarme diëten waren geboren en de supermarkt schappen lagen vol met light producten. Anno 2017 weten we wel beter en is de angst voor individuele voedingsstoffen onzin en vooral bangmakerij. We denken (gelukkig) niet meer in losse stoffen die goed of slecht zijn, maar meer in het geheel: ‘wat krijg je op een dag binnen.’ In plaats van ‘is kaas nou goed of slecht?’ Het gaat om het totaal. De energiebalans (kcal in versus kcal uit) op lange termijn, is en blijft nog altijd leidend als je invloed wilt hebben op je gewicht of vetpercentage.

De vraag of vrouwen anders moeten eten is een interessante, en wij hebben het uitgezocht.

Vrouwen zijn anders dan mannen
Vrouwen verschillen op fysiek gebied flink met mannen. Dit komt mede doordat mannen en vrouwen vanuit de evolutie hele andere routines en verantwoordelijkheden hebben meegekregen. Hoewel deze gedachte kan leiden tot een traditionele taakverdeling, waarbij vrouwen als inactieve huisvrouwen worden gezien, is dit volkomen onterecht. Vrouwen liepen in de oudheid soms uren achtereen om voedsel, water en hout te vinden en te vervoeren. Ook hielpen vrouwen om de prooi van de jacht terug naar het kamp te dragen. Deze activiteiten vereisten beweging in de vorm van graven, klimmen, buigen, strekken en het dragen van zware lasten terug naar het kamp.

Meer vet
Een van deze verschillen is de lichamelijke reactie op vetinname: vrouwen verbranden in het algemeen meer vet dan mannen. Verschillen in het centraal zenuwstelsel en hormonale systeem, zoals oestrogeen, zijn hiervoor verantwoordelijk. Daarnaast hebben vrouwen gemiddeld een hoger vetpercentage dan mannen, niet alleen op het lichaam maar ook in de spier zelf. De gemiddelde Nederlandse vrouw heeft een vetpercentage van 25-31 %, terwijl de gemiddelde Nederlandse man 18 tot 23 % vet heeft. Hierdoor is het zinvol om bij vrouwen vet als primaire energiebron te gebruiken. Vrouwen hebben op hun beurt weer minder koolhydraten en eiwitten nodig dan mannen.

De meer op het uithoudingsvermogen gerichte activiteiten die vrouwen voor miljoenen jaren hebben uitgevoerd hebben geleid tot aanzienlijke fysiologische verschillen.

Uit de bocht
Ja, vetten (9 kcal per gram) leveren ruim 2 keer zoveel calorieën dan eiwitten (4 kcal per gram) of koolhydraten (ook 4 kcal per gram). En met 9 kcal per gram kun je er makkelijk mee uit de bocht vliegen als het gaat om je energiebalans. Een eetlepel olijfolie levert al snel 130 kcal. Dus als je strakker wilt worden moet je goed opletten of je niet teveel calorieën binnenkrijgt als je meer vet gaat eten.

Desalniettemin hebben vetten zeer positieve effecten op de hormonale gezondheid van vrouwen. Even kort door de bocht: hoe meer vet vrouwen eten, hoe meer oestrogeen en testosteron ze produceren. Testosteron en oestrogeen zijn beiden anabole hormonen. Anabool heeft niets te maken met ‘Anabole Steroïden’. Het betekent ‘weefselopbouwend’. Vetarme diëten kunnen op lange termijn zelfs de seksuele drang verminderen als gevolg van de lage seksuele hormoon productie.

Sterker en strakker
Daarnaast blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat vrouwen met een vetrijker dieet meer calorieën verbranden terwijl ze trainen, meer kracht bezitten en strakker zijn. Uiteraard altijd weer met de energiebalans als leidraad. In deze onderzoeken bestaat 35% van de totale calorie inname uit vet. 35% op 2000 kcal is ongeveer 78 gram aan vet. De overige 65% kun je verdelen onder koolhydraten en eiwitten. Bij vetrijke producten moet je dan vooral denken aan producten als vette vis, noten, avocado, pindakaas en olijfolie.

Conclusie
Vrouwen gaan goed op vet!
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat vrouwen flinke voordelen hebben bij een voedingspatroon dat hoger is in vetten. Vrouwen die een dieet volgen waarbij 35% van hun totale calorie inname uit vet bestaat verbranden meer terwijl ze trainen, hebben meer kracht en zijn strakker. Ben je wel bewust van het feit dat vetten veel calorieën bevatten en dat je structureel onder je energiebalans moet zitten om überhaupt slanker te worden. De wetmatigheid van de energiebalans is nog steeds belangrijker dan hoeveel % van je voeding uit één van de macronutriënten komt. Een goede manier om er zeker van te zijn dat je niet teveel calorieën binnen krijgt, is om je voeding bij te houden in een app als MyFitnessPal.

Lastig om zelf optimale training en voeding samen te stellen en zou een extra stok achter de deur ook wel lekker zijn? Boek een intakegesprek bij één van onze fitnessprofs.