Waarom een werkweek-dieet niet werkt

Waarom een werkweek dieet niet werkt

Afvallen. Een veel besproken onderwerp op feestjes, verjaardagen of etentjes. Afslanken, fit worden, dat laatste randje van je buik of die bovenbenen slanker krijgen. We hebben allemaal onze eigen theorieën hierover en doen het elk op een eigen wijze. Helaas gaat het toch in veel gevallen moeizaam en gooi ook jij vroeg of laat het bijltje er (wederom) bij neer. “Ik ben nu eenmaal zo en slanker dan dit word ik niet.”

3SIXTY5 Personal Training heeft met 3 private gym’s en honderden tevreden clienten haar expertise inmiddels bewezen. Als fitnessprofessionals dealen wij elke dag met dit soort problemen onder onze cliënten. Bij ons komen mensen die zeggen “nu ben ik er klaar mee, ik heb professionele hulp nodig.” In dit artikeltje vertellen wij jou hoe het komt dat het vaak mis gaat en hoe jij dit obstakel kan doorbreken. En wie weet loop jij deze zomer wel over het strand vol trots met je strakke(re) lijf.

Waar ligt het probleem?
Veel mensen letten doordeweeks goed op wat ze eten. Gelukkig worden steeds meer mensen zich er weer van bewust dat als je af wilt vallen of vet kwijt wilt, je elke dag minder calorieën binnen moet krijgen dan je verbruikt. Dat is de basisregel van aankomen en afvallen (lees er hier meer over).

Op maandag begin je met volle moed aan een strikt voedingsplan, waarbij de calorieën netjes worden bijgehouden in een voedingsapp of gerechten maakt uit het boek van een hedendaagse foodie. Je laat de snoep, koek en andere troep links liggen en doordeweeks drink je ook geen alcohol. So far so good. Je bent streng voor jezelf, ook op vrijdagmiddag wanneer je collega’s gaan borrelen, ga jij naar huis om nog een rondje hard te lopen in plaats van wijntjes te drinken.

Op zaterdagochtend vertelt de weegschaal dat er 1,6 kg af is en je bent helemaal blij. En terecht! Het weekend is aangebroken en je hebt een verjaardag en zondag ga je met het gezin naar het strand. Een standaard weekend zou je zeggen, toch?

Terug bij af door het weekend
Hier gaat het dan ook fout. Onbewust eet je veel meer in het weekend, juist omdat je de wekelijkse structuur van werkdagen mist en de sociale activiteiten toenemen. Een koekje bij de koffie, een half stukje taart op een verjaardag, een paar gestolen patatjes en een wijntje bij het eten. Het lijkt niets maar als je ook deze dagen de voedingsapp zou bijhouden zal je zien dat er al snel te veel calorieën je mond in gaan. Het is oneerlijk maar het gaat veel harder dan je denkt. Die twee dagen calorie overschot zorgt ervoor dat er op maandag ochtend weer 1,6 kg bij gekomen is. Je start dus weer helemaal van voor af aan, alleen door die kleine snacks.

Weekend_diet_3SIXTY5_female
In deze visual is te zien dat het wekelijks gemiddelde uitkomt op de energiebalans. Het doel om het vetpercentage te verlagen of afslanken is dus niet behaald. Op deze wijze blijf je op gewicht en worden doelen niet behaald. Dit is dus de reden dat je er nog steeds hetzelfde uitziet, ook al doe je enorm je best.

Na dit gezien te hebben is de oplossing simpeler dan je denkt. Alles staat of valt met een structurele negatieve energiebalans. Ofwel minder calorieën eten dan dat het lichaam verbrand per dag. Of dus eigenlijk per week. Het aantal calorieën (‘calorie maintenance’ in de visual) is voor elk persoon anders, vraag dus professioneel advies indien je dit exact wilt weten. 1900 kcal is een voorbeeld voor dames.

Om deze negatieve energiebalans te behalen moet je dus weten wat je verbrand en hier de voeding op aanpassen. Hierbij zijn o.a. portie controle, onbewust eetgedrag en bereidingsvet de grootste vijand, naast uiteraard de gezonde productkeuzes. In een eerder artikel gaven we al 10 tips om af te vallen door middel van portiecontrole, lees het hier.

Weekend_diet_3SIXTY5_male
Het ‘heren’ voorbeeld waarom een workweek dieet niet werkt.

Bekijk dus over een gehele week het gemiddeld aantal calorieën per dag en zorg dat dit structureel onder de energiebehoefte blijft. Het is een stuk makkelijker om 1000 calorieën te overeten dan een tekort van 1000 calorieën te creëren. Elke misstap kan dus dagen hard je best doen van tafel vegen.

Conclusie
Kom erachter wat jouw energiebehoefte is en pas hier structureel je voedingspatroon op aan. Gebruik voor het gemak een voedingsapp (zoals My Fitness Pall of FatSecret) waarmee je calorieën kunt bijhouden. Wees bewust van de keuzes die je maakt en wat de gevolgen hiervan zijn.

Vermijd tijdelijk zo veel mogelijk verleidingen totdat je het streefdoel behaald hebt en zorg dat mensen in je omgeving je steunen in plaats van tegenwerken. Wij weten als geen ander dat afvallen of ‘strakker’ worden in de basis heel simpel is, maar in de praktijk toch moeilijker is dan gedacht.

Fijn weekend!