3SIXTY5 Personal Trainer Spotlight: Barbara

Ik ben rondom mijn zwangerschap minstens 20 kilo aangekomen en heb toen besloten dat er echt iets drastisch moest veranderen. Ik ben gaan trainen onder begeleiding van een Personal Trainer. Nu 6 jaar later ben ik zelf een Personal Trainer.”

PASPOORT:
Naam: Barbara Blonk
Leeftijd: 28 jaar
Woonplaats: Zaandam
Burgerlijke staat: Vrijgezel, moeder van dochter Amber (6)
Sportspecifieke achtergrond: CrossFit
Functie: Personal Trainer, Voedingsspecialist en Leefstijlcoach bij 3SIXTY5 Valkenburgerstraat Amsterdam.
Lijfspreuk: “Nothing works, unless you do!”

HOE BEN JE BIJ 3SIXTY5 TERECHTGEKOMEN?
“Ik ben door een bevriende trainer van 3SIXTY5 op de vacature gewezen en heb vervolgens via de website gereageerd. Al snel werd ik uitgenodigd voor een gesprek en kort daarna ben ik aangenomen. Na een intensief inwerktraject kon ik starten, hoe cool!”

WAT IS JE ACHTERGROND IN DE SPORT?
“Ik ben rondom mijn zwangerschap minstens 20 kilo aangekomen en heb toen besloten dat er echt iets drastisch moest veranderen. Ik ben gaan fitnessen onder begeleiding van een Personal Trainer. In die tijd heb ik mijn passie voor sport ontdekt! Een paar jaar later ben ik overgestapt naar CrossFit en ben dit fanatiek gaan beoefenen. Nadat ik ondertussen de overstap had gemaakt van mijn kantoorbaan naar een sportopleiding kreeg ik de kans om als CrossFit coach te gaan werken. De laatste tijd heb ik met name de focus op krachttraining omdat ik dit toch het leukste vind.

CrossFit is super leuk om te doen, maar bizar intensief en ook wel blessure gevoelig, is hou ook wel van gecontroleerde bewegingen en goede opbouw in techniek voordat je echt volgebak gaat. Dat spreekt me erg aan bij 3SIXTY5. We nemen echt de tijd voor de klant en zorgen dat techniek en mobiliteit leidend zijn, voordat we aan het zware werk gaan beginnen.”

WAT MAAKT 3SIXTY5 VOOR JOU UNIEK?
“Bij 3SIXTY 5 is het trainersteam uniek, de mensen die hier werken zijn super gemotiveerd, sociaal vaardig en gedreven. Dat is heel fijn om mee samen te werken. Bovendien is dit voor mij een plek waar ik weer verder kan groeien als coach d.m.v. interne opleidingen en waar ik ook zeker van mijn collega’s het een en ander leer. Ook wordt er bij 3SIXTY5 niet dezelfde oplossing aan iedereen aangeboden, er is veel ruimte om met ieder individu te kijken wat het beste werkt qua training, zo krijgt iedereen persoonlijke begeleiding op maat.”

WAT VIND JE HET LEUKSTE AAN JE WERK?
“Iedere dag is anders bij 3SIXTY5. Clienten zijn allemaal uniek en omdat je heel direct en persoonlijk met mensen samenwerkt bouw je ook echt een leuke band op. Ik kan enorm lachen met cliënten en vind het super leuk om ze te begeleiden naar ieders persoonlijke doelstelling. Zo hebben we bijvoorbeeld cliënten die door hun trainingen bij ons geen rugklachten meer hebben en daardoor hun beroep beter kunnen uitoefenen, ik vind het heel fijn om daar aan bij te mogen dragen. Ook de reis van het fit worden en iemand esthetisch zien veranderen geeft mij super veel voldoening, ik ben bijna net zo blij voor cliënten als dat ze zelf zijn.”

NOEM EEN TRAININGSMYTHE
“Een grote mythe is de ‘anabolic window’. Veel sporters denken dat je binnen 20 minuten na je workout meteen een halve kip met een berg zoete aardappel moet verorberen om spiergroei en herstel te versnellen. Dit fenomeen is al jaren geleden achterhaald door de wetenschap, maar toch doen hordes krachtsporters dit nog steeds. Met voeding is het totaal plaatje wat je dagelijks (of zelfs wekelijks) binnenkrijgt zoveel belangrijker dan te timing ervan.”

WAT DOE JE HET LIEFSTE IN JE VRIJETIJD?
“Thuis ben ik het grootste gedeelte van de tijd gewoon fulltime mama en zorg ik voor mijn zesjarige dochtertje Amber. Ik vind het heerlijk om met haar thuis te zijn en om bijvoorbeeld samen lekker te koken. Verder combineer ik mijn sport met mijn sociale leven en ga ik als het maar even kan met mijn vrienden de gym in. Eigenlijk word ik gelukkig van alle activiteiten waarbij je lekker kan bewegen zoals rennen, zwemmen, fietsen of voor mij nieuwe sporten ontdekken zoals tennis. Daarnaast ben ik dol op eten en kan ik super genieten van uiteten gaan. En aan het einde van een lange dag vind ik het ook relaxt om helemaal niets meer te doen en op de bank een film te kijken.”

WAT IS VOOR JOU DE BELANGRIJKSTE TRAININGSTIP?
Zorg ervoor dat je een manier vind waardoor je blij wordt van je trainingen, en staar je niet alleen blind op de weegschaal of meetlinten. Probeer uit verschillende soorten training en sporten uit om voldoening te halen waardoor je het ook op de lange termijn volhoudt.”

OP WELKE MUZIEK TRAIN JE ZELF HET LIEFST?
“Progressive house en hardstyle!”

WELKE 5 WOORDEN BESCHRIJVEN JOUW PERSOONLIJKHEID HET BESTE?
“Eerlijk, gedreven, lief, enthousiast en loyaal.”