3SIXTY5 Personal Trainer Spotlight: Ali

Wij krijgen heel veel clienten met bepaalde diagnoses of beperkingen die aangeven dat zij bijvoorbeeld nooit meer normaal hun schouder of knieën kunnen belasten. Deze mensen kunnen na een half jaar begeleiding bij ons bijna alle activiteiten weer uitvoeren ondanks het negatieve medisch advies. Het leuke hieraan is dat men weer vertrouwen krijgt in hun lichaam en dat ik daar een bijdrage aan heb kunnen leveren.”

PASPOORT:
Naam: Ali Al-Tamimi
Leeftijd: 25 jaar
Woonplaats: Amsterdam
Burgerlijke staat: Vriendin
Sportspecifieke achtergrond: Voetbal
Functie: Personal Trainer, Voedingsspecialist, Leefstijlcoach en Mobility specialist bij 3SIXTY5 Abcoude.

HOE BEN JE BIJ 3SIXTY5 TERECHTGEKOMEN?
“Drie jaar geleden heb ik 3SIXTY5 benaderd omdat er een vacature openstond. Ik ben toen begonnen met het volgen van een stage van een half jaar voor mijn opleiding HBO Sportkunde aan de hogeschool. Al snel ben ik mijn eigen sessies gaan geven tijdens mijn stage. Na het afronden van mijn stage ben ik gelijk professioneel aan de slag gegaan bij 3SIXTY5. Ik zit inmiddels al drie jaar bij het bedrijf en heb diverse extra opleidingen en een studie gedaan om mijzelf verder te ontwikkelen. Voor mijn opleiding heb ik een jaar fysiotherapie gestudeerd. Het jaartje fysiotherapie heeft mij veel kennis gegeven over bepaalde blessures en beperkingen.”

WAT IS JE ACHTERGROND IN DE SPORT?
“Ik heb vroeger veel gevoetbald. Dit heb ik niet op een heel hoog niveau gedaan maar ik kan wel een aardig balletje trappen. Op mijn 19e ben ik gestopt met voetbal, omdat ik een kruisband blessure opliep. Na deze blessure moest ik geopereerd worden en begon ik mijn studie fysiotherapie. Toen is het balletje allemaal gaan rollen.”

WAT MAAKT 3SIXTY5 VOOR JOU UNIEK?
“Bij 3SIXTY5 hangt een ontspannen, fijne en professionele sfeer. En alles is tip top geregeld, goede koffie, handdoeken en top apparatuur. Hierdoor kan je als trainer ook veel rust en vertrouwen uitstralen naar je klant. Soms vliegt de dag zo voorbij zonder dat je het door hebt. Ik heb in de afgelopen drie jaar met veel collega’s samengewerkt. Het is fijn als je op een lijn zit met de trainers, omdat je dan echt merkt dat je een team vormt.”

WAT VIND JE HET LEUKSTE AAN JE WERK?
“Wij starten met veel clienten die een bepaalde diagnose klacht of beperking hebben. Ze hebben te horen gekregen dat zij bijvoorbeeld nooit meer normaal hun schouder of knieën kunnen belasten. Stap voor stap bouwen we op en maken de klachten minder, totdat ze toch weer pijnvrij kunnen hardlopen, traplopen, etc. Hierdoor krijgt de persoon weer het vertrouwen in het eigen lijf terug.

Verder vind ik het leuk als onze clienten progressie maken, vaak wordt progressie gekoppeld aan het fysieke plaatje maar het is belangrijker dat iemand mentaal verandert, zelfverzekerder wordt en meer eigenwaarde krijgt.”

WAT DOE JE HET LIEFSTE IN JE VRIJETIJD?
“Ik heb verschillende activiteiten die ik leuk vind om te doen. In mijn vrije tijd ben ik vaak in de weer met literatuur en informatie. Vaak kan ik uren hetzelfde onderzoek doorlezen, omdat ik dan precies wil weten wat er gezegd wordt. Als dit een economisch onderzoek was dan zou ik het niet vol kunnen houden! Verder breng ik vaak tijd door met mijn vriendin en vrienden.”

WAT IS JE MINST FAVORIETE OEFENING EN WAAROM?
“Alle vormen van intensieve idiote onzin oefeningen zoals slecht uitgevoerde mountain climbers en burpees. Niet dat ik de oefeningen op zich slecht vind maar deze worden vaak gebruikt als soort van cardio waardoor de waarde van de oefening minder wordt. Veel personal trainers maken hun klanten moe, maar niet beter.”

OP WELKE MUZIEK TRAIN JE ZELF HET LIEFST?
“Techno.”

WELKE 5 WOORDEN BESCHRIJVEN JOUW PERSOONLIJKHEID HET BESTE?
“Ambitieus, kritisch, lief, lollig en doelgericht.”


LANGER EN GEZONDER LEVEN?
Door veroudering wordt de hartspier stugger, en vermindert de hoeveelheid zuurstofrijk bloed die de hart het lichaam in pompt. Het mogelijke eindresultaat? Hartfalen. Door je hart en bloedvaten te trainen, 
vertraag je veroudering van je hart en stel je hartfalen uit. Lees hier hoe het zit…

“Langer en gezonder leven? Combineer cardio- en krachttraining. Lees hier wat de laatste wetenschappelijke inzichten zeggen hierover.”