3SIXTY5 Trainer Spotlight: Riko

“Het mooie aan 3SIXTY5 vind ik de kennis, kunde en professionaliteit binnen het team en het bedrijf. Mijn persoonlijke motto: met meer kennis naar bed gaan, dan waarmee ik ben opgestaan sluit hier mooi bij aan.”

PASPOORT:
Naam: Riko van Middendorp
Leeftijd: 26 jaar
Woonplaats: Barneveld
Burgerlijke staat: Ongehuwd
Sportspecifieke achtergrond: Volleybal
Functie: Personal Trainer, Voedingsspecialist, Leefstijlcoach en Psychomotorisch Therapeut in opleiding. Werkt bij 3SIXTY5 Newport in het Gooi.

HOE BEN JE BIJ 3SIXTY5 TERECHTGEKOMEN?
“3SIXTY5 kende ik van de goede naam en status in deze branche. Ik wilde graag in een team werken waar kennis, kunde en professionaliteit de norm zijn. Vervolgens ben ik met veel motivatie op deze functie afgestapt en kwam ik er snel achter dat dit bij mijn persoonlijke wensen past.”

WELKE STUDIE VOLG JE OF HEB JE GEVOLGD?
“Momenteel volg ik de HBO opleiding Psychomotorische Therapie aan de Hogeschool Windesheim in Zwolle.
Met Psychomotorische Therapie geef je therapie aan mensen met psychische problematiek. Van burn-out tot schizofrenie en van persoonlijkheidsstoornissen tot depressie. Maar denk ook aan alledaagse ‘’problemen’’ zoals onzekerheid, een negatief zelfbeeld of mensen die structureel over hun eigen grenzen gaan.

Je geeft therapie met sport, spel en bewegen als middel. Met als doel gedragsverandering (bijvoorbeeld: leren nee zeggen, hulp vragen, loslaten, spanning kunnen reguleren etc). Je oefent, ervaart of ontdekt nieuw gedrag of leert hoe je het beste met het probleem om kan gaan.

De therapie wordt bijvoorbeeld aangeboden in revalidatiecentra, ziekenhuizen, psychiatrie, TBS inrichtingen en gevangenissen.
Maar ook in commerciële bedrijven komt het voor, waar het ingezet wordt om een team beter te laten samenwerken of ziekteverzuim tegen te gaan. Waar ik het voor doe, is om samen met de cliënt naar een nieuwe ontwikkeling te gaan op mentaal vlak, of destructieve patronen / gedachten te doorbreken.

Psychomotorische Therapie vat ik graag samen met de volgende uitspraak: een tip krijgen is erg handig, maar een ervaring blijft je altijd bij.’’

WAT IS JE ACHTERGROND IN DE SPORT?
“In het verleden heb ik 11 jaar fanatiek aan volleybal gedaan. En heb ik het nog tot een aardig niveau kunnen schoppen door middel van hoog te kunnen springen ondanks mijn lengte van 177 cm. Daarnaast hield ik er van om mijzelf salto’s en andere trucks aan te leren, zowel in de gymzaal als in de buitenlucht. Op dit moment ben ik een aantal jaar bezig met krachttraining om mijn lichaam te shapen en fit te blijven, maar flexibele hamstrings zijn ook wel gewenst ;-).”

WAT MAAKT 3SIXTY5 VOOR JOU UNIEK?
“Het mooie aan 3SIXTY5 vind ik de kennis, kunde en professionaliteit binnen het team en het bedrijf. Mijn persoonlijke motto: met meer kennis naar bed gaan, dan waarmee ik ben opgestaan. Het werken bij 3SIXTY5 sluit daar perfect bij aan.”

WAT VIND JE HET LEUKSTE AAN JE WERK?
“Ik heb een intense passie voor gezondheid, zowel fysieke als mentale gezondheid. En in deze functie wordt ik beloond om dat over te brengen. Het geeft mij energie wanneer een cliënt een succeservaring haalt, of dit nu 5kg afvallen is of beter nee kunnen zeggen, dat vind ik geweldig. Het is daarnaast ook interessant dat sportgedrag en gedrag in het dagelijks leven dicht bij elkaar liggen, denk aan discipline en doorzettingsvermogen. Dat leer je goed in de sport en kan je goed inzetten in het dagelijkse of zakelijke leven.”

WAT DOE JE HET LIEFSTE IN JE VRIJETIJD?
“In mijn vrije tijd sport ik graag, hou ik van uit eten gaan (sushi, burgers en een lekkere steak). En ik hou van ontspannen door op de bank YouTube te kijken, met mijn vriendin en vrienden erop uit te gaan en soms even helemaal uit te staan zoals hardlopen in het bos.”

WAT IS VOOR JOU DE BELANGRIJKSTE TRAININGSTIP?
“Probeer plezier te vinden in het sporten, dit kan door een bepaald schema, een selectie aan oefeningen of je doel voor ogen te houden waarvoor je in eerste instantie bent begonnen met sporten. Of je kan trainen juist gaan inzetten om 1 uur alleen met je lijf bezig te zijn en uit je alledaagse gedachten te komen. Zo kan trainen juist ontspanning worden. En een inhoudelijke tip die ik wil meegeven: je kan alleen zo hard trainen als dat je kunt herstellen. Harder of vaker trainen betekend dus ook beter eten en beter met stress omgaan.”

WAT IS JOUW FAVORIETE OEFENING EN WAAROM?
“De weigthed-pull up. Een mooie oefening voor de brede rugspieren en bovenarmen. Daarnaast is smokkelen bij deze oefening bijna niet mogelijk wat neer komt op: tanden op elkaar en gaan met die banaan!”

OP WELKE MUZIEK TRAIN JE ZELF HET LIEFST?
“Metal en harde rock. De bands die ik momenteel luister zijn: Despicable Heroes (bandje van mijn tweelingbroer), Parkway drive, Ghost inside, Nickelback en Bullet for my valentine.”

WELKE 5 WOORDEN BESCHRIJVEN JOUW PERSOONLIJKHEID HET BESTE?
“Gestructureerd, empathisch, nuchter, duidelijk en eigenwijs”