Stop met diëten!

Vandaag de dag heeft één op de twee (bron: CBS) volwassen Nederlanders overgewicht. In 1990 lag dit aantal nog op één op de drie volwassenen. We spreken van overgewicht bij een BMI van 25-30.

Ondanks een exponentiële groei in het aanbod van ‘gezonde’ voeding en diëten zien we al jarenlang een negatieve trend ontstaan. Als deze trend zich voortzet, heeft 62% van de volwassenen in 2040 overgewicht. Hoe kunnen we voor een optimistischer toekomstbeeld zorgen? Één ding is -wat ons betreft- zeker: stop met diëten! Een (crash) dieet is de beste manier om aan te komen. 

De complexiteit van afvallen
Afvallen vergt een multidisciplinaire aanpak. Mensen simpelweg uitleggen wát ze moeten eten werkt niet. Diëten zijn daar het sprekende voorbeeld van. Een dieet kijkt heel erg naar wát je eet, maar houdt weinig rekening met overige zaken, zoals emoties, genen, slaap, stress en je sociale of fysieke omgeving . Denk bij je sociale en fysieke omgeving aan zaken zoals (zakelijke) etentjes, verjaardagen, werkborrels enzovoorts. 

Di-eet (meervoud: diëten) leefregel wat eten en drinken betreft, bv. op medische gronden of om af te vallen.

Het woord dieet komt van het Griekse woord ‘diatia’ en betekent ‘leefregel’. Het is dus feitelijk incorrect om dit woord als synoniem voor afvallen te gebruiken. Je zou kunnen zeggen dat het woord ‘dieet’ het aanpassen van je voedingspatroon is met een bepaald doel in gedachte. Dat kan een medisch doel zijn, maar ook afvallen, aankomen, spierbehoud of prestatieverbetering.

Stop met ‘tijdgebonden diëten’
In dit artikel staat een ‘dieet’ voor het gemak synoniem aan een ‘tijdgebonden dieet’. Een tijdgebonden dieet, oftewel een restrictieve manier van eten die een x aantal weken, maanden of soms wel langer kan duren. Voorbeelden hiervan zijn low-carb, paleo, Atkins, intermittent fasting of een sapjeskuur: allemaal voorbeelden van (extreme) tijdgebonden diëten. Diëten die op korte termijn (kunnen) werken, maar op lange termijn niet vol te houden zijn. Hoe groot acht jij de kans dat je heel je leven lang op 3 sapjes per dag leeft?

Een (crash) dieet is de beste manier om aan te komen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de gemiddelde Britse vrouw op pensioengerechtigde leeftijd bij elkaar 31 jaar aan een dieet te hebben gezeten. Onderstaande afbeelding laat een causaal verband ziet tussen het aantal afslank pogingen  en de toename van het lichaamsgewicht. 

Bron: Pietiläinen KH, Saarni SE, Kaprio J, Rissanen A. Does dieting make you fat? A twin study. Int J Obes (Lond). 2012 Mar;36(3):456-64.

Lange termijn succes realiseren: begin met klein interventies 
Je dagelijkse gedrag, dát is waar het om draait bij het behalen en vasthouden van je gewenste resultaat. Kleine interventies helpen je hierbij, in tegenstelling tot diëten met zeer veel restricties. Eén stapje kost je (bijna) geen moeite, maar als je deze elke keer uitvoert, vormt het al gauw een nieuwe gewoonte. Dan gaat het vanzelf en dat maakt ze duurzaam. Nadat je in de loop der tijd meer van zulke changes in je leven doet, staat er binnen de kortste keren een hele andere versie van jezelf. Als je er bijvoorbeeld een gewoonte van maakt om cola altijd door cola light te vervangen, schrap je een hoop calorieën. Na verloop van tijd zie je dit terug aan je lichaam! Start dus met maken van small changes in je leven; het begint met een klein stapje, dat leidt tot een mijlenverre sprong.

Voorbeelden van small changes:

  • Geen suiker en melk meer in je koffie;
  • Drink cola light in plaats van normale cola;
  • Eet van kleinere borden;
  • Neem de trap in plaats van de lift;
  • Ga op de fiets in plaats van met de auto;
  • Ga een uurtje eerder naar bed in plaats van nog een uur nutteloos tv kijken;
  • Eet een tussendoortje om 16:00 uur in plaats van een snack om 17:00;
  • Eet meer fruit in plaats van koekjes;
  • Eet meer groente dan voorheen;
  • Drink 1 glas wijn en een glas water bij het eten in plaats van 2 of 3 glazen wijn glazen wijn.

Wij vinden dat iedereen wél small changes kan maken in zijn dagelijkse routine. In het begin zal je het bewust moeten doen, maar omdat het relatief kleine veranderingen zijn, zal het al snel een nieuwe (gezonde- re) gewoonte worden. Als dat het geval is, ga je verder met de volgende kleine verandering.

In de top van de piramide vind je de huge changes. Zij vergen maximale wilskracht. Denk hierbij aan extreme diëten: zij leveren het snelst resultaat op, maar deze zijn kortstondig, omdat de veranderingen op lange termijn niet vol te houden zijn.

Wees je bewust van je sociale omgeving
(Lekker) eten speelt een belangrijke rol in ons sociale leven. Onderzoek heeft aangetoond dat we ons eetgedrag, vaak onbewust, aanpassen aan dat van onze tafelgenoten. Zo eten mensen bijvoorbeeld meer wanneer zij samen eten met anderen. Wanneer je met een groep vrienden of familie eet, kan dit leiden tot een steiging van 44% tot 76% in de hoeveelheid die iemand eet, afhankelijk van het aantal tafelgenoten: hoe meer tafelgenoten, hoe meer iedereen eet en drinkt.

Wanneer je met een groep vrienden of familie eet, kan dit leiden tot een steiging van 44% tot 76% in de hoeveelheid die iemand eet, afhankelijk van het aantal tafelgenoten: hoe meer tafelgenoten, hoe meer eet en drinkt. 

Leer omgaan met sociale druk en ontwikkel de juiste mindset wanneer je buitenshuis eet, om te voorkomen dat je ongewenste gewoontes gaat voeden.

Het is niet makkelijk om te veranderen. Ga daarom goed na waarom je wilt veranderen en schakel hulp in van experts om je te helpen bij dit (lange) proces. Hoe vaker het mislukt om je doelen te behalen, hoe moeilijker het wordt om te veranderen. Hulp nodig bij het behalen van duurzaam resultaat? Bel  06-47472424.


UW DOEL IS ONZE MISSIE
Het is onze drijfveer om mensen te helpen hun fysieke (en soms ook mentale) doelen te behalen. Om de maximale potentie van hun eigen lijf en gezondheid te vergroten en te laten benutten. Wij vergroten de quality of life. Het is ons doel om u de beste versie van uzelf te laten zijn.

Wij willen significante en tegelijkertijd duurzame verbetering in leef kwaliteit, gezondheid, lichaamsgewicht en fitheid teweeg brengen. Het is ons streven om zelfs meer verandering teweeg te brengen dan u vooraf zelf had kunnen dromen. Wij halen hier al 15 jaar onze voldoening uit.

PLAN EEN GRATIS INTAKE

3SIXTY5 scoort 4.8 op een schaal van 5 punten bij onze members