Rugklachten: the do’s & dont’s

Rugpijn is een van de meest voorkomende aandoeningen vandaag de dag. Er zullen tegenwoordig weinig mensen rondlopen die nog nooit te maken hebben gehad met een vorm van rugklachten. Veelal tijdelijk, maar heel veel mensen lopen rond met chronische pijn of regelmatig terugkerende klachten.

Serieuze rugklachten kunnen het leven behoorlijk onaangenaam maken, maar hoe zorgwekkend is jouw rugpijn nu écht, en wat kan je er aan doen?

In Nederland hebben er naar schatting zo’n 2 miljoen mensen last van rugpijn of nekpijn. Uit cijfers die het RIVM in 2018 naar buiten heeft gebracht blijkt dat ruim 1,1 miljoen vrouwen en 858.600 mannen met rug- of nekklachten bij de huisarts bekend waren. Nooit eerder werd de grens van 2 miljoen mensen doorbroken.

En dan te bedenken dat er ook nog duizenden mensen zijn die wel klachten hebben, maar nooit naar de huisarts of een specialist gaan.

“In Nederland hebben naar schatting zo’n 2 miljoen mensen last van rugpijn of nekpijn.”

2 TYPEN KLACHTEN
Rugklachten worden ingedeeld in twee categorieën: specifieke en aspecifieke rugklachten. Specifieke rugklachten worden gedefinieerd als rugklachten waar een duidelijk aanwijsbare oorzaak voor is, zoals een hernia of een blessure.

Aspecifieke rugklachten staat voor rugpijn zonder aanwijsbare lichamelijke oorzaak. Dat betekent niet dat aspecifieke rugklachten geen oorzaak hebben, maar de oorzaak is niet te herleiden tot een gebeurtenis of afwijking (zoals bekkenscheefstand bijvoorbeeld).

“Aspecifieke rugklachten zijn vaak een optelsom van een slechte levensstijl, stress en te weinig beweging.”

We zijn vaak geneigd te denken dat onze rugpijn een specifieke oorzaak heeft maar in de praktijk blijkt dit niet vaak het geval te zijn. Uit cijfers blijkt dat slechts 10 tot 15% van de mensen specifieke rugklachten heeft. Dat betekent dat de klachten in 85 tot 95 % van de gevallen geen duidelijke oorzaak heeft!

Naar onze mening is dit een groot probleem, want de meeste mensen gaan eerst op zoek naar een oorzaak, voordat ze in oplossingen gaan denken. Duizenden mensen zijn talloze scans en onderzoeken verder, maar zonder een aantoonbare oorzaak te vinden. Maar als er geen specifieke oorzaak is, kan je lang zoeken en verandert er niet veel aan je klachten.

Daarnaast is er de laatste jaren steeds meer bewijs gevonden dat pijn en schade niet direct met elkaar in verbinding staan. Je kunt jarenlang pijn ervaren, zonder dat er echt schade wordt gevonden.

Omdat het vaak gaat om pijn zonder onderliggende pathologie, blijkt een traditioneel behandeltraject weinig effect te hebben. In dat geval is het probleem niet alleen fysiologisch, maar kan er ook een psychologisch component bij betrokken zijn.


Estelle Cruijff: “Twee jaar geleden wilde ik gaan sporten, maar de constante pijn in mijn rug hield me tegen. Totdat ik bij 3SIXTY5 begon en ze eerst mijn rugpijn aanpakten. Nu kan ik trainen zoals ik wil en ben ik pijnvrij.”


DE OPLOSSING: ANDERS KIJKEN
De angst om te bewegen is een veelvoorkomend fenomeen, omdat bewegen in het begin bij veel mensen gepaard gaat met een toenemende pijn. In dat geval is een goede trainer/coach vereist die een traject aan kan gaan waarbij die angst wordt weggenomen.

Bij 3SIXTY5 kijken we anders naar aspecifieke rugklachten, en klachten in het algemeen. Door voorzichtig uit te vinden wat wel en niet kan en vanuit daar op te bouwen naar een sterker en mobieler lijf, ga je niet over de pijngrens en krijg je vertrouwen terug in je lijf. Zeer vaak worden klachten dan binnen een paar weken significant minder.

Ons lichaam is gemaakt om te bewegen, en niet om 9 uur per dag mee te zitten. In onze ogen draagt deze zittende maatschappij enorm bij aan dit massale probleem. We beginnen de dag zittend aan de ontbijttafel, zitten in de auto naar werk, zitten vervolgens uren achter elkaar op een bureaustoel en sluiten de dag vervolgens af op de bank.

Het beste wat je kunt doen met rugpijn is actief blijven. Het is het belangrijkste advies waarvan is bewezen dat het echt helpt. Een combinatie van meer dagelijkse beweging, specifieke krachttraining en mobiliteitsoefeningen is een uitstekende manier om je rug preventief sterk en mobiel te houden.

Tips om minder te zitten:

  • Sta elk half uur op van je stoel en wandel een stukje naar een collega voor overleg (dus niet mailen of bellen);
  • Vergader en telefoneer staand of wandelend;
  • Gebruik de lunchpauze voor een korte wandeling;
  • Pak vaker de trap in plaats van de lift en de fiets in plaats van de auto;
  • Wees je er ook van bewust dat je rechtop zit en niet onderuit gezakt;
  • Plan ’s middags een workout in. Een ideale manier om even een break te nemen en lichamelijk actief te zijn. Sporten is ook bewezen goed voor je brein, dus je werkproductiviteit gaat er ook nog van omhoog.

CONCLUSIE
Rugpijn is ontzettend vervelend en kan het dagelijks leven behoorlijk onaangenaam maken. Desalniettemin blijken deze klachten in de praktijk zeer goed te verhelpen zijn. Een combinatie van dagelijkse beweging, specifieke krachttraining en mobiliteitsoefeningen zijn een uitstekende manier om structureel van je rugpijn af te komen.

Start vooral met bewegen en trainen, zeker als je te maken hebt met aspecifieke klachten. Zoek naar de oplossing en vergeet de oorzaak even als die niet te herleiden is.

Het aan te raden om een expert in te huren die jou in zo’n proces kan begeleiden. Er zijn talloze zaken in je training (en daarbuiten) waar rekening mee moet worden gehouden. Zo’n multidisciplinaire aanpak vergt kennis van zaken. Je lichaam is misschien wel je kostbaarste bezit, dus wees er zuinig op.


 

3SIXTY5 biedt premium Personal Training aan en heeft vier eigen privé studio’s in Abcoude, het Gooi en Amsterdam.

De 25 bijzonder goed opgeleide en ervaren personal trainers staan 7 dagen per week, 365 dagen voor u klaar om te begeleiden op weg naar de beste versie van uzelf. Elke client wordt 1-op-1 begeleidt op zowel training, voeding & mindset.

BOEK EEN GRATIS INTAKE GESPREK

Of stuur een WhatsApp: 06 4747 2424