Nieuw Onderzoek: Krachttraining Bestrijdt Depressie

Intensieve Krachttraining bestrijdt depressie
Iedereen heeft wel eens dagen waarop het minder gaat. Vaak met een somber of verdrietig gevoel als gevolg. Gelukkig gaat dit meestal weer over. Bij een depressie is dit niet het geval. Depressie is een stemmingsstoornis en wordt ook wel depressieve stoornis genoemd. Onderzoekers van de Harvard Medical School kwamen tot de conclusie dat depressie te bestrijden is met krachttraining.

Depressie wordt gekenmerkt door een neerslachtige stemming en het verlies aan interesse in bijna alle dagelijkse activiteiten en gaat vaak gepaard met lichamelijke klachten. Depressie komt in vele vormen en gradaties. Mensen met een depressie voelen zich beter als ze intensief gaan trainen met gewichten. Dat ontdekten onderzoekers van Harvard Medical School.

Studie
De onderzoekers van Harvard hielden de studie onder 60-plussers met een depressie. Ze trainden gedurende 10 weken, 3 keer per week intensief met gewichten. Elke workout duurde ongeveer 45-50 minuten. Toen de 10 weken voorbij waren, waren de proefpersonen die hadden getraind in betere doen dan de proefpersonen die niet getraind hadden. De onderzoekers ontdekten ook dat de proefpersonen hun depressie verder konden terugdringen naarmate ze zwaarder gingen trainen.

De voordelen van krachttraining
Krachttraining is een effectieve manier om de aanmaak van testosteron en groeihormonen (Human Growth Hormone) te bevorderen. Lage niveaus van testosteron zijn gecorreleerd met depressie en depressieve gevoelens in meerdere studies, terwijl volwassenen met een verminderde productie van groeihormoon (GH) ook een significant hoger risico op depressie hebben, volgens onderzoek van The European Journal of Endocrinology.

Testosteron
Testosteron is een mannelijk hormoon dat een aantal belangrijke lichaamsprocessen regelt. Een tekort hieraan kan dan ook veel lichamelijke problemen veroorzaken. Vooral bij mannen is een tekort aan testosteron al snel merkbaar. Zo kan het resulteren in verminderde zin in seks, afname van potentie, maar ook klachten zoals prikkelbaar zijn, vervetting, verminderde spiermassa en spierkracht. Overigens produceren vrouwen ook testosteron, zij het in veel lagere hoeveelheden.

Conclusie
Een depressie wordt veroorzaakt door meerdere factoren. De gemeten effecten uit deze studie zijn sterk en zorgen voor een aanmerkelijke verbetering van de kwaliteit van leven volgens de onderzoekers. Kortom: heb je een depressie of voel je je vaak depressief of down: start met krachttraining. Er zijn geen of nauwelijks nadelen en alleen maar voordelen. We raden wel aan om professionele begeleiding in te schakelen. En ja, dat kan ook bij ons.

#3SIXTY5 #getfittheprofessionalway

Referenties
1. Sternbach, H. Age-associated testosterone decline in men: clinical issues for psychiatry. Am J Psychiatry. 1998 Oct;155(10):1310-8.

2. Hyun J. J. et al. Effect of Testosterone Replacement Therapy on Cognitive Performance and Depression in Men with Testosterone Deficiency Syndrome. World J Mens Health. 2016 Dec; 34(3): 194–199.

3. Mahajan, T et al. Atypical depression in growth hormone deficient adults, and the beneficial effects of growth hormone treatment on depression and quality of life. Eur J Endocrinol. 2004 Sep;151(3):325-32.