Het belang van vitamine D

Vitamine D speelt een belangrijke rol bij je gezondheid. Maar waar heb je vitamine D voor nodig en hoe zorg je ervoor dat je voldoende binnenkrijgt? Lees hier de belangrijkste informatie over deze vitamine.


WAT IS VITAMINE D? 
Vitamines zijn in te delen in vitamines die in vet oplosbaar zijn en vitamines die in water oplosbaar zijn. De vetoplosbare vitamines zijn A, D, E en K. Deze vitamines haal je vooral uit producten die vet bevatten, zoals bereidingsvet, vis, vlees, noten en melk -en melkproducten. De overige vitamines zijn wateroplosbaar en deze vitamines haal je uit groente, fruit, brood en volkorenproducten.

Vitamine D is een van de weinige vitamines die het lichaam zelf kan maken. Onder invloed van zonlicht wordt in de huid vitamine D gevormd. Het lichaam slaat vitamine D op in vetweefsel en organen, zoals de lever.

WAAR HEB JE VITAMINE D VOOR NODIG?
Vitamine D is onder ander belangrijk voor:

  • Vitamine D zorgt samen met calcium voor sterke botten. Uit onderzoek blijkt dat vitamine D in combinatie met calcium  botverlies kan beperken en een positieve invloed heeft op de botdichtheid. Daarnaast kan vitamine D in combinatie met calcium het risico op botbreuken verkleinen. Na je 45e verandert het evenwicht tussen de botopbouw en -afbraak. Er wordt meer bot afgebroken dan aangemaakt. Bij het ouder worden is het dus normaal dat er meer bot wordt afgebroken en de botten brozer worden. Krachttraining leidt daarnaast ook tot sterker botten.
  • De actieve vorm van vitamine D beïnvloedt de spierfunctie. Een tekort kan gepaard gaan met spierzwakte en spierkrampen.
  • Daarnaast speelt vitamine D een belangrijke rol bij een goed werkend immuunsysteem. Het immuunsysteem is het verdedigingssysteem van het menselijk lichaam.

IN WELKE VOEDINGSMIDDELEN ZIT VITAMINE D?
Vitamine D zit van nature in vette vis, zoals haring, zalm en makreel. Vlees en eieren leveren ook vitamine D, maar minder dan vette vis. In roomboter zit van nature vitamine D, maar veel minder dan wat er wordt toegevoegd aan margarines en halvarines.

Vitamine D komt dus voornamelijk voor in dierlijke voedingsmiddelen. Met name vegetariërs/veganisten zullen hun vitamine D inname nauwlettend in de gaten moeten houden en over moeten gaan op suppletie.

Voedingsmiddelen die vitamine D bevatten.

HOEVEEL VITAMINE D HEB IK NODIG?
Over het algemeen geldt een dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van 10 microgram vitamine D. In de zomermaanden krijgt normaal gesproken voldoende vitamine D binnen. In de wintermaanden staat in de Nederland de zon te laag om vitamine D aan te maken. Je gebruikt dan de voorraad die je hebt aangelegd in de zomermaanden. In de wintermaanden wordt dan ook sterk geadviseerd om vitamine D te suppleren. Bij 3SIXTY5 adviseren wij onze cliënten om in de maanden met een ‘r’ vitamine D te suppleren. 

Waar zit 10 microgram vitamine D in? 

  • 200 gram zalm;
  • 120 gram makreel
  • 10 gekookte eieren

HOE VOORKOM IK EEN VITAMINE D TEKORT?
Een vitamine D-tekort kan bij volwassenen botontkalking of osteoporose en/of spierzwakte veroorzaken. Aan de andere kant wil je ook niet langdurig teveel vitamine D binnenkrijgen. Bij langdurig gebruik van hoge doseringen kunnen kalkafzettingen in het lichaam ontstaan.

Daarnaast hebben sommige groepen meer vitamine D nodig dan ze uit zonlicht of voeding kunnen halen. Jonge kinderen, zwangere vrouwen en mensen met een donkere huidskleur hebben meer vitamine D nodig. En ook als huid niet vaak in de zon komt omdat iemand bijvoorbeeld weinig buitenkomt wordt er geen vitamine D aangemaakt. Voor deze groepen wordt extra vitamine D geadviseerd.

DE MOGELIJKE RELATIE TUSSEN VITAMINE D & COVID-19
De afgelopen periode zijn er steeds meer onderzoeken naar buiten gekomen over het mogelijk positieve effect van vitamine D. Er zijn meerdere onderzoeken die een verband aantoonden tussen vitamine D-tekort en ernstig verloop van COVID-19. Of (extra) vitamine D ook kan helpen voorkomen dat je ziek wordt van het coronavirus, is nog niet bekend.

ONS ADVIES
Vitamine D is een cruciale vitamine en speelt een belangrijke rol in je gezondheid. In de zomermaanden -mits je dagelijks voldoende zonlicht binnenkrijgt- is de kans klein dat je te weinig vitamine D binnenkrijgt. Met name in de wintermaanden is het zeer belangrijk om extra vitamine D te suppleren. Daarnaast adviseren we om ten minste 1x per week vette vis te eten.

Wij zijn adviseur van het merk Virtuoos, dat zich voornamelijk op de topsport markt richt en uitsluitend verkrijgbaar is bij sportdiëtisten. Virtuoos gebruikt uitsluitend de meest zuivere grondstoffen en test iedere batch op 100% veiligheid.

 


Hulp nodig met een serieus effectief training, voeding -en gezondheidsplan? Boek een gratis en vrijblijvende intake bij 3SIXTY5. Wij helpen je structureel op weg naar een fitter, gezonder en slanker lijf.

En niet onbelangrijk: je gaat het nog leuk vinden ook! Klik hier om een gratis intakegesprek in te plannen bij een van de professionals van 3SIXTY5 Personal Training


3SIXTY5 scoort 4.8 op een schaal van 5 punten op klanttevredenheid.