Geroosterde bloemkool met kikkererwtensalade

Normaal gesproken wordt een geroosterde bloemkool geserveerd als bijgerecht. Deze variant dopen we om tot een volwaardig hoofdgerecht. De combinatie van bloemkool, kikkererwten én kabeljauw zorgt voor een gezonde en veelzijdige maaltijd. Enjoy

INGREDIËNTEN (voor 3 personen):
– 1 hele bloemkool
– 6 eetlepel volle kwark
– 3 cm verse gember, geschild & fijn gehakt
– 1 theelepel kurkuma
– 1 theelepel komijn
– 1 theelepel mosterdzaad
– 1 theelepel kaneel
– 1 eetlepel zout & peper
– 400 gram kikkererwten
– 2 vleestomaten, in plakken
– 1 ui, gesnipperd
– 1 eetlepel (gerookte) paprikapoeder
– 150 gram kabeljauwfilet, in kleine stukjes gesneden


BEREIDINGSWIJZE:

Roer alle specerijen door de volle kwark. Let op: gebruik maar de helft van de fijn gesneden gember. De andere helft gaat door de salade.

Maak de bloemkool schoon door al het groen te verwijderen. Snijd de stam af, zodat de bloemkool mooi rechtop kan liggen.

Bestrijk de bloemkool met het kwark-kruidenmengsel. Schuif in de oven op 180 graden, voor ongeveer 45 minuten.

Maak nu de salade. Snijd een ui fijn. Verhit een scheut olie in een koekenpan. Fruit de ui aan tot die glazig ziet. Voeg de overgebleven fijn gesneden gember toe. Bak nog 3 min mee.

Spoel de kikkererwten uit blik af en voeg ze toe aan de koekenpan. Strooi het paprikapoeder erover. Roerbak een paar min. Breng op smaak met peper en zout. Verdeel de in plakken gesneden tomaat over een schaal of groot bord. Schep de kikkererwten erop.

Gebruik dezelfde koekenpan om de kabeljauwfilet in te bakken in een scheutje olie. Er mag nog een klein beetje ui en gember in de pan zitten. De vis heeft niet zo lang nodig. Bak 5 min, schep af en toe om, knijp er een partje citroen boven uit.
Schep de vis over de kikkererwtensalade, of serveer apart in een klein bakje.

Haal de bloemkool uit de oven als die gaar is. Dit kun je checken met een saté-prikker of dun scherp mes. Die moet er makkelijk ingaan, zonder al te veel weerstand te geven.

Zet de bloemkool op een schaal en serveer in zijn geheel. Je kunt er ook nog wat sesamzaadjes, paprikapoeder of lente-uitjes over strooien.

VOEDINGSWAARDEN (per persoon):
Kcal: 472
Eiwit: 43 gram
Koolhydraten: 38 gram
Vetten: 14 gram

GRATIS INTAKE!
Plan een gratis kennismakingsgesprek op een van onze locaties. Nog zonder sport, laat ons bekijken wat we voor u en uw gezondheid & fitheid kunnen doen!

E-mail: info@3sixty5.nl 
Bel: 06-47472424
Whatsapp: 06-47472424