Fit de Feestdagen door: tips van de pro’s

ZONDER KLEERSCHEUREN DE FEESTDAGEN DOOR
Het aftellen naar de kerst is eigenlijk meer een optelsom van met chocoladekransjes omringde dagen: diners, feestjes, eindejaars-deadlines, last-minute cadeau inkopen, oh en ook nog een nieuwe feestjurk/smoking. Ondertussen hangen de wallen onder je ogen. Van trainen en gezond eten komt weinig terecht… Hoe -in godsnaam- overleef je de komende 2 weken?! 3SIXTY5 heeft het antwoord:

De combinatie van overmatig eten, drinken en stress, met onvoldoende beweging en slaap kan gemakkelijk resulteren in een lichaamstransformatie die doet denken aan de metamorfose van acteur Tim Allen in de film ‘The Santa Clause’.

BLIJF TRAINEN!
Ja hebt het druk. Maar je wilt niet je trainingsregime zo laten ontsporen dat je een heel nieuw goede voornemen nodig hebt om weer op back on track te komen. Tegelijkertijd wil je ook niet als een chagrijnige Scrooge jezelf naar de gym sleuren. En trainen in de vroege ochtend gaat ook niet samen met nachtelijke feestvreugde en bijbehorende hangovers… Plan daarom voldoende workout sessies in op de dagen waarop je zonder gedoe kunt trainen. En doe het dan ook! Maak er een prioriteit van, zeker nu.

Train wanneer je kan, omdat er voldoende momenten zijn waarop je juist niet kan met de feestdagen.

De oplossing is -zoals alles- doe het met mate: tuurlijk eet en drink je meer dan normaal, maar blijf wel trainen om te compenseren! Dit is niet het seizoen om met een heel nieuw trainingsregime te starten. Maar als je goed oplet, naar je lichaam luistert en deze deskundige tips opvolgt, kun je nog steeds een deel van je december calorieën – en alcohol – compenseren.


TIJDENS HET KERSTDINER
Je hebt waarschijnlijk 4 of 5 van dit soort diners in de komende 2 weken: Kerstavond met vrienden, eerste kerstdag met je familie, tweede kerstdag met ouders, opa’s en oma’s, het kerstdiner met de zaak en dan komt ook nog oud-en-nieuw…

Er zijn een paar trucks om slim met een dergelijk diner om te springen: probeer eerst de laag calorische zaken te eten, zoals groenten en magere eiwitten (kip, kalkoen, witvis) en liefst zonder saus. Hierdoor zit je al wat voller voordat je de aardappelen en vetter vlees naar binnen gaat werken.

Check hier onze uitgebreide Healthy Recepten!

ANDERE EFFECTIEVE TIPS:
1) Eet op de dag van een diner voldoende maar blijf weg van hoog calorische en vetrijke voeding. Zo creëer je qua calorieën iets meer ruimte voor het rijke kerstdiner. Eet je echter te weinig, dan ga je met honger het etentje in en dat is het perfecte recept voor over-eten. Voor je het weet ben je 3000-4000 kcal verder.

2) Doe niet mee aan kleine hapjes voor het diner zoals nootjes en kaasjes. Superlekker, we know. Maar alleen al een paar handjes nootjes en een paar stukjes kaas kan al 1500 tot 2000 kcal leveren (niet overdreven).

3) Drink een uur voor de maaltijd een halve liter water en blijf regelmatig water drinken tijdens het diner. Hierdoor zal je minder snel wijn drinken en sneller een vol gevoel hebben.

4) Sla het toetje over of neem 1 hapje. Zoals Oma altijd al zei: “de rest smaakt toch hetzelfde”.

De laatste tip: realiseer je dat je niet al je goede gewoontes over de schutting hoeft te gooien tijdens de feestdagen. Er zijn nog steeds meer ‘normale’ dagen zonder feestjes, borrels of diners dan dagen mét deze ongein. Je zult echt niet afvallen de komende weken, maar je hoeft ook niet al je limieten over boord te gooien.

Happy Holidays en alvast een sterk & gezond 2019!
Team 3SIXTY5