Hoe kom je lichamelijk -en mentaal fit de coronaquarantaine door?

Door de maatregelen om het coronavirus tegen te gaan zitten veel mensen al weken aan huis gekluisterd. Weinig beweging, onregelmatig eten, stress van het thuis lesgeven en economische onzekerheid: verschillende factoren die kunnen zorgen voor een negatieve spiraal. Hoe voorkom je dat je iedere week een kilo aankomt? 3SIXTY5 heeft een aantal praktische tips op een rijtje gezet.

Zorg voor een vast ritme 
Iedere dag op een vast tijdstip naar bed, elke avond dineren op hetzelfde tijdstip en 3x per week trainen op een vast moment. Zaken die je normaliter als heel normaal zou bestempelen, maar in gekke tijdens (zoals deze) ook heel snel weg lijken te vallen. In vaktermen wordt zo’n ritme een circadiaans ritme genoemd.

Een circadiaans ritme is een biologisch dag-nacht ritme waarvan de cyclus ongeveer 24 uur duurt. Als mens hebben we allemaal een biologische klok die de activatie van elk systeem reguleert. Ons circadiaans ritme reguleert fysiologische aspecten zoals de temperatuur van ons lichaam, activiteit, slaap, hartslag en bloeddruk. Vrijwel elk groot systeem in je lichaam heeft een eigen cyclus die het doorloopt; een eigen ritme. Wanneer je bioritme afwijkt ten opzichte van je dagelijkse agenda, functioneert je lichaam niet meer optimaal.

Doe als op het werk
In plaats van naar de printer of een vergadering te lopen, loop een blokje om, doe een boodschap en loop tijdens videocalls. Loop desnoods een keer alle trappen in huis op en af. Op een dagelijkse werkdag zijn dit onbewuste activiteiten waar je veel baat bij hebt. Je bewust zijn van het creëren van zo’n routine thuis, daar is veel winst in te behalen voor de meeste mensen.

Plan je workouts 
Een afspraak inplannen werkt ontzettend goed als stok achter de deur. Door deze afspraak in je agenda te schrijven, committeer je jezelf aan deze training. Het is daarmee automatisch onderdeel van je dagelijkse activiteiten én je houdt er rekening mee op je werk. Je hebt nu een reden om de laptop dicht te klappen om 18:00 uur.

Daarnaast hoef je niet bang te zijn dat al je opgebouwde spieren binnen een paar weken verliest. Je kunt in deze periode ook thuis je spieren onderhouden en versterken. Doe bijvoorbeeld meerdere sets squats, lunges en push-ups tot je echt niet meer kan. Gebruik bijvoorbeeld boeken, waterflessen en bezems voor extra gewicht. Daarnaast zou je er ook voor kunnen kiezen om wat thuismateriaal aan te schaffen, denk hierbij aan dumbbells, kettlebells of een TRX.

Interesse in een online 3SIXTY5-workout? Maak een afspraak via 06-47472424 of stuur een e-mail naar info@3SIXTY5.nl.

Laat je niet verleiden door Netflix 
Als er één bedrijf baat heeft bij deze quarantaine dan is het Netflix wel. 15,7 miljoen nieuwe betalende gebruikers erbij binnen een maand. Onze tip voor tijdens het binge watchen: maak een schaal met gezonde snoepgroente, zoals tomaat, komkommer en paprika en zet een grote kop thee. Vaak is het enkel de gewoonte om te snacken tijdens een film. Net als dat veel mannen voetbal kijken associëren met bier drinken. Doorbreek deze (ongezonde) gewoontes.

Je hoeft niet bang te zijn dat al je opgebouwde spieren binnen een paar weken verliest. Je kunt in deze periode ook thuis je spieren onderhouden en versterken. Doe bijvoorbeeld meerdere sets squats, lunges en push-ups tot je echt niet meer kan.

Beperk je telefoongebruik
Die mobiele telefoon heeft natuurlijk zo zijn voordelen; quarantine zonder Whatsapp, Facetime en Instagram zou een stuk saaier zijn. En in een paar weken tijd maken leven en werk een digitalisering door die normaal gesproken vele jaren zou duren. Maar deze medaille heeft ook een keerzijde. Overmatig telefoon -en dan met name social media- gebruik leidt tot verschillende nadelige effecten, zoals stress, concentratie -en slaapproblemen en depressieve gevoelens.

Ken je die lichtgevende fruitmachines in de casino? Je drukt op een knop en soms krijg je een mooi geldbedrag en soms niet. We krijgen er een kick van. Ons telefoongebruik werkt precies hetzelfde. Grote techbedrijven (zoals Facebook) gebruiken deze techniek ook in hun software. Alles gebaseerd om de consument (jij dus) zoveel mogelijk op zijn telefoon te laten kijken. Eindresultaat: urenlange schermtijd met alle gevolgen van dien.

Leer nieuwe dingen 
In plaats van avonden of hele dagen bankhangen, kun je deze tijd ook gebruiken om iets nieuws te leren. Je zou een nieuwe hobby kunnen oppakken, zoals het leren van een muziekinstrument, maar je zou ook kunnen werken aan iets waar je normaal gesproken geen tijd (of beter gezegd prioriteit) voor hebt. Een mooi voorbeeld hiervan is mobiliteit. Wil je weten welke voordelen een verbeterde mobiliteit voor jou kunnen betekenen? Lees hier meer over onze visie op mobiliteit> 

Staar je niet blind op alleen maar negativiteit
Het is heel verleidelijk om iedere dag het dodencijfer in de krant bij te houden, of alle economische prognoses te lezen. Maar één ding is zeker, we weten simpelweg niet hoelang het duurt. Totdat we een vaccin hebben moeten we de nieuwe realiteit onder ogen zien. Steek daarom vooral energie in het positieve! Geniet van de tijd die je doorbrengt met je kinderen en gezin, speel ’s avonds een bordspel, lees meer boeken, maak vaker een wandeling en last but not least: stay healthy! 


UW DOEL IS ONZE MISSIE
Het is onze drijfveer om mensen te helpen hun fysieke (en soms ook mentale) doelen te behalen. Om de maximale potentie van hun eigen lijf en gezondheid te vergroten en te laten benutten. Wij vergroten de quality of life. Het is ons doel om u de beste versie van uzelf te laten zijn.

Wij willen significante en tegelijkertijd duurzame verbetering in leef kwaliteit, gezondheid, lichaamsgewicht en fitheid teweeg brengen. Het is ons streven om zelfs meer verandering teweeg te brengen dan u vooraf zelf had kunnen dromen. Wij halen hier al 15 jaar onze voldoening uit.

PLAN EEN GRATIS INTAKE

3SIXTY5 scoort 4.8 op een schaal van 5 punten bij onze members