DE DO’S & DONT’S VAN EEN GOEDE PERSONAL TRAINER

dos and donts voor een personal trainer

8 ZAKEN WAARAAN JE KUNT ZIEN DAT JE PERSONAL TRAINER JE GELD NIET WAARD IS.

Door: Guy van der Reijden

Het inhuren van een Personal Trainer is zeker een dozijn nauwelijks gebruikte sportschool-lidmaatschappen waard. En als je wilskracht net zo slecht gedefinieerd is als je buikspieren, is het helemaal een goede investering. Maar waar moet je op letten als je een echte expert in wilt huren in plaats van een clown in een trainingspak?

Ik ben al zo’n 15 jaar personal trainer, heb naar eigen schatting 200 dagen als docent en spreker in mijn vakgebied er op zitten. Daarnaast probeer ik on top of my game te blijven door veel over mijn vak te lezen, rond te kijken en te reizen. Hierdoor heb ik best een goed beeld van de PT branche. In dit artikel geef ik je 8 tips waar je als klant op moet letten bij je personal trainer. 

IDIOOT IN EEN TRAININGSPAK
Het vak Personal Trainer is een bijzondere. Om te beginnen is er eigenlijk geen toegangsdrempel. Elke idioot kan een trainingspak aantrekken en zichzelf een ‘professionele’ personal trainer noemen. En er is geen controle. Ook bij de grotere, commerciële sportscholen -waar je het wel zou kunnen verwachten- is de kwaliteitscontrole op dit front vaak vrijwel nihil.

Terwijl het niet makkelijk is om een uitstekende en succesvolle Personal Trainer te zijn. Je hebt multidisciplinaire kennis en vaardigheden nodig en je moet jezelf constant blijven opleiden en verbeteren. Daarnaast moet je over een heel scala soft-skills beschikken om je clienten te kunnen motiveren en stimuleren én je moet je zaken als agenda, planning, systemen en facturatie op orde hebben. Geen wonder dat veel startende personal trainers na 1 jaar weer afhaken en een ander beroep kiezen.

1) IF YOU PAY PEANUTS, YOU GET MONKEYS
Het inhuren van een PT is een luxe en is niet goedkoop. Althans, een professional is niet goedkoop. Omdat je geen papieren nodig hebt om te starten als trainer, schieten de #fitboys- en girls die zichzelf PT noemen als paddenstoelen uit de grond. En met een groter aanbod, gaat ook de prijs omlaag. Maar een professional die zijn vak serieus neemt, zet zichzelf niet weg voor 45 piek per uur. Daar heb je niet eens een loodgieter voor, met alle respect voor de loodgieters van deze wereld.

If it’s too good to be true, it’s too good to be true, voor € 45,- per uur kan je niet verwachten dat iemand een paar maanden lang all-the-way voor je gaat. En je hebt het wel over je lijf, je meest kostbare bezit.

Bij 3SIXTY5 krijgen wij wel eens nieuwe clienten binnen die een jaar met een amateur PT’er hebben gewerkt en overal last hebben, vast zitten in bepaalde gewrichten en biomechanisch bizar slecht bewegen. € 90,- per uur betalen aan een bijzonder goede professional is waardevoller dan de helft aan iemand met weinig kennis, ervaring, opleidingsniveau en ambitie om je echt te helpen.

2) RENT-A-FRIEND
Slechte trainers hebben weinig vertrouwen in hun vermogen om resultaten te behalen, daarmee hebben ze een constante angst om je te verliezen als klant. De enige manier waarop ze weten hoe ze waarde kunnen toevoegen, is door een “entertrainer” te zijn, je maatje te worden en over de grens van de professionele relatie te stappen.

Is je advocaat of accountant je vriend of een vertrouwde adviseur? Heb je het gevoel dat je trainer liever een vriend wil zijn, stop dan met de samenwerking.

Signalen van een rent-a-friend trainer:
– Je trainer stelt voor om af te spreken voor een drankje om de sessies heen;
– Legt zijn/haar problemen bij jou neer;
– Nodigt je uit voor zijn verjaardag;
– Vraagt je advies;
– Durft je niet streng toe te spreken of praat met je mee;
– Appt je over zaken buiten voeding, training en lifestyle.

3) LANGDURIGE CARDIO TIJDENS EEN SESSIE
Als je trainer je tijdens de sessie voor langer dan 10 minuten op een cardio-apparaat zet, fire his ass.

Ongetwijfeld zal iemand die dit leest blaten over het nut van cardio of de voordelen van intervaltraining op een loopband of fiets. Ja, er zijn uitzonderlijke gevallen – maar in 99 procent van de gevallen als je een trainer naast een cliënt ziet staan die op een loopband jogt, dan wordt de klant opgelicht.

Als PT’er heb je gemiddeld twee uur per week met elke cliënt, dus de aandacht moet altijd uitgaan naar  zaken als krachttraining, techniek en mobiliteit. Vuistregel zou moeten zijn dat als je het alleen en in je eigen tijd kunt doen, waarom dan betalen voor een babysitter?

4) MEER INTERESSE IN ZICHZELF DAN IN JOU
Trainers die meer over zichzelf praten dan bezig zijn met jou. Of elk gesprek omdraaien naar zichzelf. Een waar gebeurd voorbeeldje dat ik vaak aanhaal:
Trainer bij start van de sessie: “Hoe gaat het?”
Klant: “Mwah, slecht geslapen”
Trainer: “Echt joh, ik ook! Moest tot laat werken gisteren en toen kon ik niet slapen, heb ik wel vaker hoor dat ik… blablabla voor 2 minuten.

Een goede trainer vraagt, luistert en vraagt door. Praat hij wel maar zonder vragen te stellen? Wegwezen! Een beetje small-talk is prima om de connectie te maken, maar ik zie regelmatig dat trainers elke mogelijkheid aanpakken om even lekker gezellig te kletsen.

5) GEEN ECHT PLAN
Een goede trainer komt met een gericht aanvalsplan op basis van jouw doelen en wensen. Als het goed is staat er ook iets op papier, want een periodisering (trainerstaal voor plan) van een paar maanden kan zelfs de beste PT’er niet onthouden. Vraag naar het aanvalsplan en durf ook een doorvraag te stellen zoals “waarom?” of “leg eens wat meer uit?”

Daarnaast moet je het gevoel hebben dat je trainer tijdens de sessie exact weet wat er moet gebeuren. Oefening keuze, jouw gewicht, tempo, rustpauzes, etc. Ik heb zo veel PT’ers gezien die gewoon lekker trainen zonder een bovenliggend plan. En er zou iets van een documentatie moeten zijn. Wat je echter ook niet wilt, is dat je trainer de hele sessie op zijn iPad alles zit in te vullen. Hij moet vooral met jou bezig zijn en af en toe iets invullen of nakijken.

Is je advocaat of accountant je vriend of een vertrouwde adviseur? Pas op voor de rent-a-friend PT’er!

5) TE WEINIG BEGELEIDING NAAST DE SESSIES
Zeer weinig personal trainers denken aan hun klanten om de sessies heen. Een top personal trainer investeert in de voortgang van jou als cliënt en dat vereist een hele reeks veranderingen in je levensstijl en voeding. Je kunt van je PT verwachten dat hij je herinnert, ondersteunt, aanmoedigt en soms ook  een beetje zeurt. Allemaal zodat jij je doel haalt.

6) MOBIELE TELEFOON
Hoe zou je het vinden als je arts in het ziekenhuis tijdens de behandeling op zijn telefoon bezig is? En dan ook nog zo dat je eigenlijk niet weet of hij nou iets aan het noteren is in het patientendossier of dat hij zijn vrouw een appje stuurt wat ze vanavond gaan eten?

Je mag 100% focus en aandacht van je trainer verwachten. Bij ons binnen 3SIXTY5 hebben trainers soms hun telefoon of iPad bij zich tijdens de sessie, zodat ze zaken kunnen noteren of de stopwatch gebruiken. En als er een appje gestuurd moet worden, wordt dat gemeld aan de client. “Mijn volgende client vraagt iets, ik reageer even”. En dan de telefoon weer weg. Op die manier zou jouw personal trainer ook moeten omgaan met zijn smartphone.

Check hier onze uitgebreide Healthy Recepten!

7) TE GEFIXEERD OP HET EINDDOEL
Elke goede trainer gaat ervoor om resultaat te halen. Als er geen groter einddoel is, dan weet je ook niet welk aanvalsplan er gemaakt moet worden en doet je PT’er maar wat. Je wilt echter ook niet een trainer die alleen maar met dat einddoel bezig is. Stel, je schakelt mij als personal trainer in omdat je 10 kg wilt afvallen. Dan kan ik een plan maken om je binnen 5 weken 10 kg lichter te hebben. Crash-dieet erin, 3 x per week snoeihard trainen en klaar.

Een goede trainer zal echter een andere aanpak kiezen. Eentje waardoor je als klant beter van wordt en tegelijkertijd je hoofddoel haalt. Hij zal werken aan je zwakke punten in je lijf, je mobiliteit, kracht, core en conditie. En aan je levensstijl met gezonde voeding. Dat gaat niet over een nacht ijs, hardnekkige gewoontes moeten stap voor stap doorbroken worden.

Je kunt zeer ongezond afvallen (lees dit maar eens), dat is niet wat je wilt als klant. Je doel moet zijn dat je het langdurig kunt vasthouden, misschien wel de rest van je leven.

Niemand heeft iets aan een quick-fix programmaatje. Hoe aantrekkelijk het ook klinkt om supersnel resultaat te boeken, een goede personal trainer gaat voor het lange termijn resultaat. Vaak komen er dan ook andere, secundaire doelen in beeld. Veel van onze clienten halen die 10 kg afvalwens, maar along the way merken ze dat hun lijf zoveel beter voelt en beweegt, dat ze al vrij snel een volgend doel voor ogen hebben.

8) JIJ WEET MEER OVER JE TRAINER DAN HIJ OVER JOU
Als jij van je trainer weet hoeveel honden hij heeft, wat zijn ontbijt was en waneer hij voor het laatst naar het toilet is geweest, dan heb je een rent-a-friend en geen personal trainer ingehuurd. Het is de taak van je trainer om alles over jou te weten, niet andersom. Helaas kom ik heel vaak tegen dat trainers wel op deze manier met hun klanten omgaan.

WEES KRITISCH!
Op inhoudelijk vlak kan je je prima voor 100% overgeven aan de aanpak van je personal trainer. Al mag je daar ook af en toe best een doorvraag over stellen. Maar als het over zaken gaat zoals hierboven beschreven, maak dan dat je wegkomt. Gun jezelf een professional, geen amateur.