De onschatbare waarde van mobiliteit-training

De gemiddelde Nederland brengt gemiddeld 8,7 uur (bron: Leefstijlmonitor) zittend door. Jongeren (12 tot 20 jaar) scoren het hoogst: 10,4 uur per dag. Nederland kan met deze cijfers de zitkampioen van Europa genoemd worden. Volgens wetenschappers leidt veel zitten tot verschillende leefstijl-gerelateerde klachten -en ziekten.

Daar komt nog eens bij dat bijna 2 miljoen Nederlanders last hebben van hun nek of rug. Deze cijfers vertonen allesbehalve een positieve tendens, maar toch lijkt de oplossing simpeler dan je denkt: meer bewegen! In dit artikel gaan we in op een van de meest fundamentele vormen van beweging: mobiliteit.

Een belangrijk gevolg van te weinig beweging is een mindere kwaliteit van beweging. Een van de belangrijkste gevolgen van te weinig beweging is verlies van je beweeglijkheid, oftewel mobiliteit. Mobiliteit (wat vaak wordt verward met flexibiliteit of lenigheid, maar dat wordt later in het artikel duidelijk) betekent dat je naast flexibiliteit ook overal in je range of motion (bewegingsbereik) effectief kracht kunt leveren en dat je overal coördinatief vaardig bent.

In 2012 verscheen een serie indrukwekkende studies in The Lancet. Deze studies benadrukken vanuit verschillende invalshoeken dat er sprake is van een zeer ernstige gezondheidsbedreiging: physical inactivity. De auteurs van het artikel noemen lichamelijke inactiviteit een pandemie (Kohl et al., 2012). Het blijkt de vierde doodsoorzaak wereldwijd te zijn.

DEFINITIE VAN FLEXIBILITEIT
De definitie van flexibiliteit is een passieve bewegingsuitslag met behulp van externe factoren. Passief kun je ook vervangen voor statisch. Het trainen van je flexibiliteit wordt in de volksmond vaak ‘stretchen’ of ‘rekken’ genoemd.

Voorbeeld van flexibiliteit: passieve (statische houding van enkele seconden) met behulp van externe (andere arm in dit geval) factoren.

DEFINITIE VAN FLEXIBILITEIT
De definitie van mobiliteit is flexibiliteit + kracht + coördinatie. Mobiliteit betekent dat je naast flexibiliteit ook overal in je bewegingsbereik effectief kracht kunt leveren en dat je overal coördinatief vaardig bent. Deze 2 eigenschappen zijn noodzakelijk om ook daadwerkelijk iets aan je flexibiliteit te hebben in de praktijk, zowel op het gebied van (sport)prestatie als op het gebied van blessurepreventie. Voorbeeld: een tenniser moet in de basis voldoende schoudermobiliteit hebben om een goede forehand te kunnen slaan. Zonder kracht en coördinatie zal de tennisser de bal niet terug kunnen slaan.

Voorbeeld van mobiliteit: volledig bewegingsbereik waar je ook kracht en coördinatie moet kunnen leveren. Het grote verschil met flexibiliteit-voorbeeld hierboven, is dat je tijdens de hele oefening ‘dynamisch’ bezig bent.

Bij 3SIXTY5 zijn we van mening dat mobiliteit het fundament van goed bewegen is. Bewegen is goed, maar goed bewegen is beter. Krachttraining (met een volledige bewegingsuitslag) is een goede manier om aan je mobiliteit te werken, maar krachttraining alleen is niet voldoende.

Je zal specifieker aan je mobiliteit moeten werken om minder ‘stijf’ en uiteindelijk klachtenvrij te zijn. We onderscheiden binnen mobiliteit 4 verschillende methoden: passief, actief, kracht en ballistisch. Al deze methoden hebben een specifieke plaats binnen het totaalconcept.

Klik hier voor een 3SIXTY5 mobilty workout voor thuis >  

Heb je hulp nodig om van je stijfheid of blessure(s) af te komen, of wil je graag leren hoe je pijnvrij kunt bewegen? Neem dan contact op voor een vrijblijvende intake. Plan een intakegesprek of bel 06-47472424.


3SIXTY5 MOBILITY-PACK
Elke week doe je een sessie met één van onze mobiliteit-specialisten. Dit kan als extra sessie naast al je andere workouts worden ingepland. Voor mensen die nog niet onder begeleiding zijn bij 3SIXTY5 of voor diegene met klachten, kunnen we ook eerst starten met deze mobiliteit-sessies, voordat we met het daadwerkelijke trainingsplan gaan starten. Beweeg beter en herstel sneller!

PLAN EEN MOBILITY SESSIE

3SIXTY5 scoort 4.8 op een schaal van 5 punten bij onze members