De 5 grootste dikmakers

Ben je de afgelopen jaren aangekomen, maar snap je niet waarom? Grote kans dat je te maken hebt met één van de onderstaande dikmakers. Aankomen is in veel gevallen multi-factorieel. Het is moeilijk om de vinger op één zere plek te leggen. Daarnaast komen de kilo’s vaak met de jaren, waardoor je niet doorhebt wat er ‘mis’ gaat. 

Een overzicht met de 5 grootste dikmakers:

1) VLOEIBARE CALORIEËN 
De grootste bron van nutteloze calorieën zijn vloeibare calorieën. Via vocht klok je zo honderden vloeibare calorieën naar binnen. Frisdrank is een bekende, maar ook met vruchten/fruitsappen, melk en alcohol gaat het hard. Een groot nadeel van vloeibaar voedsel is het dat een stuk minder verzadigt ten opzichte van vast voedsel.

Op vast voedsel moet je kauwen, waardoor je hele spijsvertering in gang wordt gezet, met een betere opname van voedingsstoffen als gevolg. Vloeibaar voedsel slaat dit proces over: het beland in één keer in je maag. Denk maar een ‘verse’ jus: deze klok je binnen mum van tijd naar binnen, terwijl je kauwend over 6 sinaasappels aanzienlijk langer doet.

Het beste is toch om water of thee te drinken. Zwarte koffie kan uiteraard ook. Indien je je water lekkerder wilt maken, kun je vers fruit of een hippe komkommer aan je waterkaraf toevoegen.

De hoeveelheid suikerklontjes per voedingsmiddel.

2) BEWERKT VOEDSEL 
Tijdens het bewerken van voedsel gaan essentiële voedingsstoffen, zoals vitaminen, mineralen en vezels verloren. Door deze beperkte voedingswaarde en het feit dat het overal, snel én gemakkelijk te verkrijgen is, draagt het bij aan de wereldwijde obesitasepidemie en welvaartsziekten.

Het zal je dan ook niks verbazen dat het gemiddelde supermarktassortiment bestaat uit 70% bewerkt voedsel. Generaties kinderen groeien op met het idee dat voeding uit supermarkten komt in de vorm van verpakt en bewerkt voedsel.

Van deze voedingsmiddelen eet je namelijk snel veel te veel, zonder dat het echt voedingsstoffen bevat. Zo eet je zonder dat je het doorhebt honderden extra kilocalorieën per dag. Daarmee zijn het echte verborgen dikmakers. Let dus op je inname van zulke voedingsmiddelen als je wilt afvallen. Vervang voedingsarme snacks door gezonde tussendoortjes, of snack gewoonweg minder. Eet zo min mogelijk voorverpakte producten en focus op verse groenten en fruit.

6x gezonde snacks: lees het hele artikel hier >

3) DE COMBINATIE ZOUT, SUIKER EN VET
Deze duivelse combinatie, die bewust wordt gebruikt door voedselproducenten om een plekje in onze maag te veroveren, zorgen ervoor dat de drang naar lekker eten wordt vergroot. We willen meer van hetzelfde voedsel. Alle top-chefs zullen dit beamen en gebruiken deze combinatie in hun restaurant.

Niet alleen smaak zorgt ervoor dat je iets lekker vindt, ook textuur draagt daaraan bij. Hoe krokanter het chipje, hoe lekkerder het is. Of althans: zo denken veel mensen erover. Daarom geven chipsfabrikanten bakken met geld uit aan onderzoeken om er achter te komen hoe je chips lekker crunchy kunt maken.

Tijdens het bewerken van voedsel gaan essentiële voedingsstoffen, zoals vitaminen, mineralen en vezels verloren. Door deze beperkte voedingswaarde en het feit dat het overal, snel én gemakkelijk te verkrijgen is, draagt het bij aan de wereldwijde obesitasepidemie en welvaartsziekten.

4) GEBREK AAN BEWEGING
Beweging is uiteraard een van de beste manieren om overgewicht tegen te gaan. Aan de ene kant omdat je lichaam meer calorieën verbrand, maar aan de andere kant omdat mensen die meer bewegen/sporten sneller geneigd zijn om betere voedingskeuzes te maken.

Volgens de beweegrichtlijnen moeten volwassenen 2,5 uur per week matig intensief bewegen (denk aan wandelen en fietsen) en 2x per week sporten. Bij 3SIXTY5 adviseren wij onze cliënten om minimaal 30 minuten per dag matig intensief te bewegen, en 3x per week intensief te sporten.

De 4 voordelen van beweging volgens 3SIXTY5. Lees het artikel hier > 

5) JOUW OMGEVING
Minder eten en meer bewegen is een hele grote stap in de goede richting, maar steun uit je omgeving is misschien nog wel veel belangrijker. Mensen in je omgeving kunnen je steunen, door bijvoorbeeld iets gezonds op tafel te zetten. Uit ervaring weten we dat het heel belangrijk is om je sociale omgeving op de hoogte te brengen van jouw nieuwe levensstijl. Het kan heel demotiverend werken als jouw directe partner pizza heeft besteld, terwijl jij je salade aan het bereiden bent.

Ons advies: maak je nieuwe levensstijl bespreekbaar en probeer je omgeving mee te nemen in jouw proces. Daarnaast kan deze verandering in leefstijl ook positief doorwerken op je omgeving. Ben je altijd gewend om met een vriend of vriendin een fles wijn te bestellen tijdens de lunch, probeer nu eens een fles spa-rood te bestellen. Je zult merken hoe aanstekelijk en motiverend dit gedrag voor de ander kan zijn.



Hulp nodig met een serieus effectief training, voeding -en gezondheidsplan? Boek een gratis en vrijblijvende intake bij 3SIXTY5. Wij helpen je structureel op weg naar een fitter, gezonder en slanker lijf.

En niet onbelangrijk: je gaat het nog leuk vinden ook! Klik hier om een gratis intakegesprek in te plannen bij een van de professionals van 3SIXTY5 Personal Training


3SIXTY5 scoort 4.8 op een schaal van 5 punten op klanttevredenheid.