5x voedingsmiddelen met veel water

Tijdens een hittegolf als deze moet je veel drinken. Voor veel mensen blijkt het een behoorlijke opgave te zijn om al het vocht uit water te halen. Veel slimmer is het om -naast je standaard glazen water- vocht ongemerkt binnen te krijgen door te eten. Met name groente en fruit bevatten veel vocht. Door meer groente en fruit binnen te krijgen, kun je zomaar 20% van je dagelijkse hoeveelheid vocht binnenkrijgen door te eten. Een ander bijkomstig voordeel is dat onderstaande voedingsmiddelen zeer weinig calorieën bevatten. 

Welke voedingsmiddelen kun je het beste eten om voldoende vocht binnen te krijgen? Wij hebben onze top-5 voor je op een rijtje gezet: 

1. KOMKOMMER
Komkommer bestaat voor ruim 95% uit water. Met komkommer krijg je dus ongemerkt een hoop vocht binnen. Je kunt komkommer letterlijk met alles combineren, bijvoorbeeld op een boterham, maar ook als late night snack op de bank. Snijd de komkommer in reepjes en dip het in een gegrilde groente hummus.

2. AARDBEIEN 
Je kunt veel soorten vruchten eten, maar met aardbeiden combineer je het nuttige met het aangename. Gooi arbeiden in een smoothie, eet ze met wat yoghurt, of top de aardbeien enkel af met wat kaneel.

Klik hier voor een eiwitpannenkoek met vers fruit > 

3. SPINAZIE
Vaak wordt er in een zomerse salade gekozen voor ijsberg, veld of rucola-sla, terwijl spinazie eigenlijk een veel betere keuze is. Er zitten namelijk veel meer voedingsstoffen in ten aanzien van sla, terwijl het verschil in vochtgehalte niet eens zo groot is.

Klik hier voor een lekker zomers gerecht met spinazie >

4. RADIJS
Een andere favoriete knabbel tijdens de zomermaanden: radijs. Het geeft niet alleen veel kleur aan je gerechten, radijsjes geven ook een scherpe smaak. Dit zorgt ervoor je het ook kunt gebruiken als smaakmaker. Lekker door je salade, op je wrap of combineer het met gemarineerde groenten.

Klik hier een heerlijke vegetarische gevulde wrap >

5. WATERMELOEN 
Deze staat voor veel mensen waarschijnlijk op nummer 1. Watermeloen zijn -naast veel vocht- ook rijk aan ijzer, kalium en vitamine C. Je kunt watermeloen ook gebruiken voor ijsjes, of als bevroren ijsblokjes in je drankje en smoothies.